Android Uygulama Mimarisi: Giriş, Çıkış ve Kullanıcı Arayüzü
Android uygulama mimarisi, bir Android uygulamasının bileşenlerini ve bunların nasıl etkileşime girdiğini tanımlayan bir yapıdır. İyi tasarlanmış bir mimari, uygulamanın bakımını ve genişletilmesini kolaylaştırır, performansını ve güvenliğini artırır.
Android uygulama mimarisinin üç temel katmanı vardır:
- Giriş katmanı: Bu katman, kullanıcının uygulamayla etkileşim kurmasını sağlar. Kullanıcı arayüzü, giriş cihazları ve ağ bağlantısı gibi bileşenleri içerir.
- Çıkış katmanı: Bu katman, uygulamanın verileri işlemesini ve sonuçları kullanıcıya sunmasını sağlar. Veritabanları, ağ bağlantısı ve hesaplama kaynakları gibi bileşenleri içerir.
- Kullanıcı arayüzü katmanı: Bu katman, kullanıcının uygulamayla etkileşim kurmasını sağlar. Kullanıcı arayüzü öğeleri, düzenler ve temalar gibi bileşenleri içerir.
Bu üç katman, birbirleriyle iyi tanımlanmış arayüzler aracılığıyla etkileşime girer. Bu, katmanların bağımsız olarak geliştirilmesini ve test edilmesini sağlar.
Giriş Katmanı
Giriş katmanı, kullanıcının uygulamayla etkileşim kurmasını sağlar. Kullanıcı arayüzü, giriş cihazları ve ağ bağlantısı gibi bileşenleri içerir.
Kullanıcı arayüzü: Kullanıcı arayüzü, kullanıcının uygulamayla etkileşim kurmasını sağlayan görsel öğelerin koleksiyonudur. Düğmeler, metin alanları, listeler ve resimler gibi öğeleri içerir. Kullanıcı arayüzü, genellikle XML dosyaları kullanılarak tanımlanır.
Giriş cihazları: Giriş cihazları, kullanıcının uygulamayla etkileşim kurmasını sağlayan fiziksel cihazlardır. Dokunmatik ekranlar, klavyeler ve fareler gibi cihazları içerir. Giriş cihazları, genellikle Android SDK tarafından sağlanan API’ler kullanılarak kullanılır.
Ağ bağlantısı: Ağ bağlantısı, uygulamanın İnternet veya diğer ağlara erişmesini sağlar. Wi-Fi, mobil veri ve Bluetooth gibi bağlantı türlerini içerir. Ağ bağlantısı, genellikle Android SDK tarafından sağlanan API’ler kullanılarak kullanılır.
Çıkış Katmanı
Çıkış katmanı, uygulamanın verileri işlemesini ve sonuçları kullanıcıya sunmasını sağlar. Veritabanları, ağ bağlantısı ve hesaplama kaynakları gibi bileşenleri içerir.
Veritabanları: Veritabanları, uygulamanın verilerini saklamak için kullanılır. SQLite, MySQL ve PostgreSQL gibi veritabanı türlerini içerir. Veritabanları, genellikle Android SDK tarafından sağlanan API’ler kullanılarak kullanılır.
Ağ bağlantısı: Ağ bağlantısı, uygulamanın İnternet veya diğer ağlara erişmesini sağlar. Wi-Fi, mobil veri ve Bluetooth gibi bağlantı türlerini içerir. Ağ bağlantısı, genellikle Android SDK tarafından sağlanan API’ler kullanılarak kullanılır.
Hesaplama kaynakları: Hesaplama kaynakları, uygulamanın verileri işlemek için kullandığı kaynaklardır. İşlemci, bellek ve depolama alanı gibi kaynakları içerir. Hesaplama kaynakları, genellikle Android SDK tarafından sağlanan API’ler kullanılarak kullanılır.
Kullanıcı Arayüzü Katmanı
Kullanıcı arayüzü katmanı, kullanıcının uygulamayla etkileşim kurmasını sağlar. Kullanıcı arayüzü öğeleri, düzenler ve temalar gibi bileşenleri içerir.
Kullanıcı arayüzü öğeleri: Kullanıcı arayüzü öğeleri, kullanıcının uygulamayla etkileşim kurmasını sağlayan görsel öğelerdir. Düğmeler, metin alanları, listeler ve resimler gibi öğeleri içerir. Kullanıcı arayüzü öğeleri, genellikle XML dosyaları kullanılarak tanımlanır.
Düzenler: Düzenler, kullanıcı arayüzü öğelerini düzenlemek için kullanılır. Doğrusal düzenler, tablo düzenleri ve göreli düzenler gibi düzen türlerini içerir. Düzenler, genellikle XML dosyaları kullanılarak tanımlanır.
Temalar: Temalar, uygulamanın görünümünü özelleştirmek için kullanılır. Renk şemaları, yazı tipleri ve arka plan resimleri gibi öğeleri içerir. Temalar, genellikle XML dosyaları kullanılarak tanımlanır.
Faydalı Siteler ve İlgili Dosyalar
- Android Developers
- Android Architecture Components
- Android Jetpack
- Android MVP Architecture
- Android MVVM Architecture