Önemli Noktalar
- Homebrew yazılımlar, hobi amaçlı olarak konsollar için geliştirilen uygulamalardır ve genellikle resmi olmayan uygulamalar ve oyunlar çalıştırma isteğinden doğmuştur.
- Geliştiriciler, kapalı sistemlerin resmi yazılım gereksinimlerini aşarak homebrew yazılımlarını çalıştırmak için konsolları “kırmak” zorundadırlar.
- Homebrew, doğası gereği yasadışı değildir; bilgisayar tarihine önemli katkılar sağlamış, bugün bildiğimiz birçok uygulama ve oyunun gelişmesine önayak olmuştur.
Bilgisayarlarda istediğiniz yazılımı çalıştırmak mümkündür, ancak konsollarda durum farklıdır. Bu sınırlamayı bir meydan okuma olarak gören bazı programcılar, homebrew yazılım geliştirmeye başlamışlardır. Homebrew yazılımlar, resmi kanallar dışından gelen uygulamalar olmasına rağmen, bilgisayar tarihi ve özellikle konsol tarihi açısından önemli bir yere sahiptir.
Homebrew Nedir?
Homebrew terimi, evde yapılan alkollerle aynı kökenden gelir ve konsol yazılımı bağlamında, söz konusu uygulama veya oyunun amatör geliştiriciler tarafından yazıldığı anlamına gelir. Homebrew, basit bilgisayar uygulamalarından oyun emülatörlerine veya tam teşekküllü oyunlara kadar her şey olabilir.
Homebrew Nasıl Çalışır?
PC veya Mac için yazılım yazmak istediğinizde, yapmanız gereken tek şey oturup kod yazmaktır. Bilgisayarınıza yazdığınız herhangi bir yazılımı çalıştırmanıza veya başkalarının bu yazılımı kullanmasına engel olan bir durum yoktur. Web’de, insanların yatak odalarında boş zamanlarında geliştirdikleri binlerce harika ücretsiz ve/veya açık kaynak uygulama bulunmaktadır.
Ancak, video oyun konsolları kapalı sistemlerdir. Bu nedenle, konsolda yalnızca konsol üreticisi tarafından onaylanan yazılımlar çalıştırılabilir. Bunun temel nedeni korsanlığı önlemektir. Konsolda homebrew yazılım çalıştırmak istiyorsanız, öncelikle konsolu “kırmanız” gerekir. Yani, sisteme onaysız kodların çalışmasını engelleyen korumaları aşmanız gerekmektedir.
Bazı konsollarda, bu korumaları aşmak için fiziksel bir modifikasyon yapılması gerekirken, diğerlerinde yazılım modifikasyonu veya özel bir yazılım yüklemek yeterli olabilir. İlginç bir şekilde, modern Xbox Series X veya S üzerinde homebrew yazılım çalıştırmak isterseniz, Microsoft’un izniyle bir geliştirici hesabı açmanız ve ücret ödemeniz yeterlidir.
Bir konsolu istediğiniz kodu çalıştıracak şekilde açmak sadece ilk adımdır. Bu sistem için yazılım geliştirmek de oldukça zor olabilir. Çoğu durumda, bir geliştirici kitine ihtiyacınız vardır. Bu kitler, oyun geliştiricilerinin büyük maliyetlerle satın alması gereken özel konsol sürümleridir. Bu “geliştirici kitleri”, orijinal konsol donanımı üzerinde kod yazmanıza ve test etmenize olanak tanır. Bu önemlidir çünkü birçok konsol, geliştiricilerin dikkat etmesi gereken benzersiz mimarilere sahiptir.
Homebrew’un Hukuki Durumu
Homebrew yazılımlar, korsan video oyunlarının aksine, sadece homebrew oldukları için yasa dışı değildir. Bir konsolun kopya korumasını aşmak, dünyanın bazı bölgelerinde yasa dışı olabilir ve korsanlığı teşvik eden homebrew yazılımlar da yasalara aykırı olabilir. Ancak, bir kişinin geliştirdiği homebrew oyunu yasa dışı değildir. Konsolunuzu homebrew çalıştıracak şekilde modifiye etmek, sistemi kullanılmaz hale getirmekten online hizmetlerden yasaklanmaya kadar çeşitli riskler taşır, ancak homebrew topluluğunun her zaman güçlü bir takipçisi olmuştur. Bazı kişiler, homebrew yazılımı denemek için bir konsolun iki birimini satın alarak birini modifiye edip diğerini orijinal bırakmayı tercih eder.
Homebrew’un Etkisi
Homebrew topluluğu, niş ve sıklıkla yanlış anlaşılan bir topluluk olmasına rağmen, bilgisayar tarihinin önemli bir parçasıdır. Bugün birçok kişinin kullandığı bazı uygulamalar, örneğin Kodi, doğrudan homebrew’dan türemiştir. Aynı şekilde, homebrew, birçok yazılım ve oyun geliştiricisinin sektördeki kariyerine başlamasına vesile olmuştur. Homebrew, modern konsollarda kullanılan resmi emülasyon teknolojisinin ilerlemesine de katkıda bulunmuş ve bu da birçok klasik oyunun resmi olarak korunmasına ve güncellenmesine yardımcı olmuştur.
Konsol üreticilerinin homebrew’a tanıdığı bazı haklar da mevcuttur. Örneğin, Xbox konsollarında geliştirici modunun bulunması veya Indie oyun geliştirme programları, küçük oyun geliştirme ekiplerinin yazılımlarını resmi olarak konsollarda sunmalarına yardımcı olmak amacıyla oluşturulmuştur. Programcıların doğasında, yeni bir donanım gördüklerinde onun için bir şeyler yazma isteği vardır. Bu durum muhtemelen hiç değişmeyecek ve konsollar olduğu sürece homebrew da var olacaktır.
Önemli Not: Bu yazı Google Gemini yapay zekası tarafından otomatik olarak oluşturulmuştur ve hatalı bilgiler içerebilir. Düzeltmek için iletişim sayfamızdaki formdan veya yine iletişim sayfamızda bulunan eposta adresi yoluyla bizimle iletişime geçebilirsiniz. Hata varsa hemen düzeltilmektedir.